کوورک

همگام با پیشرفت تکنولوژی در دنیا، بسیاری از مفاهیم قدیمی کسب و کار نیز دستخوش تغییراتی شده است. فضاهای کاری و محل کار و فعالیت افراد و شرکت ها نیز دچار تغییرات بسیاری شده است. امروز کار در فضاهای اشتراکی به عنوان یکی از گزینه های موجود توانسته تا توجه بسیاری از افراد شاغل را به خود جلب نماید.

برای میلیون ها متخصص در سراسر دنیا فضای کار اشتراکی مترادف فعالیت به شیوه ای نوآورانه است. بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ بیزنس فضاهای کار اشتراکی توانست به رشد بیش از ۳۰ درصدی دست پیدا کند که نشان از استقبال گروه های هدف از این نوع از فضاهای کاری می باشد.

فضای کار اشتراکی کرج

تاریخچه فضای کار اشتراکی در دنیا

شاید باورپذیر نباشد که اولین فضای کاری اشتراکی در سال ۱۹۹۵ توسط یک تیم از مهندسین کامپیوتر در برلین به عنوان یک مرکز غیر انتفاعی برای شناسایی و جذب و حمایت از متخصصین کامپیوتر تنها با ۱۷ کامپیوتر راه اندازی کردند. این فضای کار اشتراکی هکر اسپیس (Hackerspace) نام داشت.

کلمه Coworking

کلمه کار اشتراکی (به انگلیسی Coworking) برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط برنارد دکاون برای روش با هم کردن و نه به منظور محل با هم کار کردن استفاده شد، دکاون به دنبال افزایش ارتباطات بین افراد و کمرنگ کردن سلسله مراتب کاری بود و این سبک با هم کار کردن را برای همین منظور برای اولین بار به دنیا معرفی کرد اما آنچه که از آن بی خبر بود آینده فضاهای کاری اشتراکی بود که بر اساس همین نظریه شکل گرفت. این عبارت در سال ۲۰۰۷ پس از سرچ توسط تعداد زیادی از کاربران گوگل به ویکی پدیا اضافه شد.

اولین فضای کار اشتراکی در دنیا 

اولین فضای کاری اشتراکی به سبک امروزی آن در سال ۲۰۰۲ با نام Schraubenfabrik در وین توسط دو کارآفرین به عنوان یک مرکز کارآفرینی در فضای یک کارخانه قدیمی راه اندازی شد. گروه هدف این مرکز کارآفرینی جذب معماران، کارشناسان روابط عمومی، استارتاپ ها و فریلنسرها بود که آن روزها اغلب در خانه هایشان و به صورت انفرادی کار می کردند.

کوورک

امروزه علاوه بر این گروه های هدف، بسیاری دیگر از مشاغل دیگر نیز مخاطب فضاهای کار اشتراکی هستند. حضور در فضاهای کار اشتراکی مزایای متعددی دارد که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت:

مزایای فضاهای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی به فضاهایی گفته می شود که کارمندان شرکت های مختلف و یا فریلنسرها و کسانی که به صورت انفرادی کار میکنند و یا یک تیم یا گروه بدون درگیر کردن حس مالکانه در محل کار، کنار یکدیگر به فعالیت می پردازند. فضاهای کار اشتراکی به افراد این اختیار را می‌دهد که فارغ از حوزه فعالیت و نگرانی تامین زیرساخت ها و نگهداری محل کار با تمرکز بر توسعه کاری خود به فعالیت بپردازند.

  • مدیریت هزینه 

یکی از مهم ترین عواملی که افراد را به کار و فعالیت در فضاهای کاری اشتراکی سوق می دهد، هزینه های مقرون به صرفه آنست. در مقایسه با داشتن یک دفتر کار مستقل، هزینه اجاره، خرید تجهیزات، تعمیر و نگهداری، هزینه انشعابات و سایر هزینه هایی مانند مالیات بر اجاره که در ایران رایج است، حضور در یک مرکز کار اشتراکی بسیار اقتصادی تر بوده و علاوه بر کاهش هزینه ها باعث می شود که فرد بدون دغدغه های زیرساختی بر روی کار اصلی خود تمرکز کند.

  • ارتباطات و شبکه سازی

حضور افراد با توانمندی ها و حوزه های کاری مختلف در کنار هم و امکان آشنایی با آنها در یک فضای کار اشتراکی یکی دیگر از مزایایی است که افراد را به سمت حضور در این گونه مراکز و توسعه شبکه کاری خود سوق می دهد. بسیاری از فضاهای کاری اشتراکی در دنیا برای آشنایی افراد با یکدیگر و شبکه سازی آنها با هم رویدادهایی را نیز ترتیب می دهند.

  • ساعات کاری منعطف

فضاهای کاری اشتراکی که خدمات ۷۲۴ ارائه می دهند معمولا در صدر لیست متقاضیان قرار می گیرند. عدم اعمال محدودیت های زمانی به ویژه برای افرادی که روحیه کارآفرینی داشته و دوست دارند که ساعات طولانی به فعالیت بپردازند بسیار خوشایند است. امکان حضور در روزهای تعطیل و کار کردن در شب از مزایایی است که افراد حاضرند به خاطر آن هزینه بیشتری را بپردازند.

  • کاهش تنهایی کارآفرینانه!

کارآفرینان در اذهان عموم معمولا به عنوان افراد تنها و تک رو به تصویر کشیده می شوند که تا حدودی هم به خاطر اقتضای نوع فعالیت شان، تصویر درستی است. عدم درک عمومی نسبت به ایده های نوآورانه و خلاقیت های یک کارآفرین، ترس از تمسخر دیگران، افسردگی، اضطراب، عادات زندگی متفاوت، مشکلات توسعه محصول و … عموما باعث می شود تا کارآفرینان به ویژه در ابتدای کارشان منزوی باشند. فضاهای کار اشتراکی پذیرای مجموعه ای از کارآفرینان جوان هستند که به دور از ترس های همیشگی می توانند با یکدیگر معاشرت داشته و راجع به ایده ها، نوآوری ها و خلاقیت هایشان با یکدیگر صحبت کنند. بسیاری از این تیم های جوان در همین فضاهای کار اشتراکی تبدیل به مجموعه هایی شده اند که ایده های یکدیگر را تقویت کرده و یک محصول نوآورانه را روانه بازار می کنند.

  • افزایش بهره وری و خلاقیت

در مقایسه با افرادی که در خانه کار می کنند و به واسطه محرک های محیطی تمرکز خود را به راحتی از دست می دهند افرادی که در فضاهای کار اشتراکی حضور دارند بهره وری بسیار بالاتری دارند. تحقیقات نشان داده حضور در فضاهای کار اشتراکی می تواند تمرکز افراد را تا ۶۸ درصد افزایش داده و نرخ تکمیل کار و پروژه را تا ۶۴ درصد بالاتر ببرد.

حضور در کنار افرادی که ذهنیت، اخلاقیات و جاه طلبی مشابه کارآفرینان دارند، باعث می شود تا ارتباط موثر بین آنها افزایش یافته و به خلاقیت های بزرگتری منجر شود. جرقه بسیاری از محصولات فناورانه امروز از همین فضاهای کار اشتراکی و به واسطه ارتباط موثر بین کارآفرینان شکل گرفته است.

 

کارخانه نوآوری و صنایع خلاق البرز به عنوان یکی از بزرگترین فضاهای کار اشتراکی و اختصاصی در ایران، آمادگی میزبانی تیم ها و گروه های فناور را در محیطی خلاقانه و منحصر به فرد دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه جذب و پذیرش در کارخانه نوآوری البرز می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

فرم استقرار

فرم استقرار

 

 

References:

The History of Coworking: How Flexible Office Space Became a Force in the Working World

The colorful history of coworking – from the 90s until today

The History of Coworking

THE 6 BENEFITS OF COWORKING SPACES

 

مزیت های فضای کار اشتراکی

1 نظر در “مزیت های فضای کار اشتراکی

  1. از انتشار متن زیبای شما سپاسگزارم و امیدوارم در بخش ثبت معنوی مالکیت دچار مشکل نشوند و بتوانند مانند کاربر از ثبت دستاوردها پیشگیری کنند تا در تکامل و ادغام شکل خاصی بگیرند و یک مجموعه کامل ثبت شود تاریخ ان مهم نیست و بخش مهم انچه به جامعه جهانی ارائه می شود مهم است شاید زمانی را ساهد باشیم یک فناوری یا برنامه کاربردی نیازی به ارتقاع نداشته باشد و همیشه بروز باشد مانند محبت کردن و لبخند زدن نه کهنه می شود ک نه بروز رسانی می خواهد ! تنها در برخی شرایط خاص به تعمیر و نگهداری نیاز پیدا می کند !
    پاینده باشید از انتشار کار جمعی وغیر حضوری .
    لذت بردم از اگاهی بالای نویسنده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *