🔹شرکت دانش بنیان رویش گستر هورشید، مستقر در کارخانه نوآوری البرز، تولیدکننده نهال و نشاء گیاه دارویی “کبر” در ایران شد.

🔹دکتر رادمنش درباره این گیاه گفت : گیاه دارویی کبر (کاپاریس)، یکی از خشک زی ترین و مقاوم ترین گیاهان به گرما و کمبود آب است. این گیاه بومی ایران بوده و سابقه زیست آن در کشور بیش از ۳۰۰۰ سال است.  به دلیل اینکه جوانه زنی بذر گیاه کبر ضعیف و حدود ۳ درصد است، کشت زراعی آن از طریق نشاء و نهال انجام‌ می شود، وسعت مکانی و ویژگی های خاص کارخانه نوآوری البرز امکان تولید این محصول خاص را فراهم کرده است.

🔹وی افزود: توسعه کشت  گیاه کبر در کشور با دلایل مختلفی حائز اهمیت است :  از این گیاه می توان به عنوان گیاه پوششی ایده آل جهت جلوگیری از فرسایش بادی و آبی خاک و ممانعت از بروز ریزگرد در مناطق کویری استفاده کرد چون گیاه کاپاریس به راحتی در مناطقی با بارش سالانه ۱۵۰ میلی متر، به خوبی مستقر شده، رشد کرده و باردهی دارد.

🔹دکتر رادمنش گفت : این گیاه ارزشمند دارویی به صورت خوابیده رشد می کند و در حالت بالغ ۱۰ متر مربع را روی زمین می پوشاند و از برخورد باد به ذرات خاک جلوگیری می کند. که این موضوع در بیابان زدایی نیز تاثیر دارد،عمر گیاه ۸۰ سال است و به دلیل تلخ بودن تمام اجزاء گیاه، مورد چرای دام قرار نمی گیرد، بنابراین می تواند پوشش گیاهی دائمی در اراضی خشک بوجود آورد.

🔹تولید این گیاه در محرومیت زدایی، اشتغال زایی و ارزآوری موثر است محصولات گیاه کبر در دو قالب غنچه و میوه، برداشت شده و پس از فرآوری به صورت شور و یا ترشی به بازار عرضه می شوند و قیمت بسیار بالایی در بازارهای داخلی و خارجی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *