متاورس

به تعریف ویکی پدیای فارسی متاورس به انگلیسی  Metaverse فرضیه‌ای از آینده اینترنت است که از محیط‌های مجازی سه‌بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل می‌شود. این دنیای مجازی از طریق هدست‌های واقعیت مجازی (VR)، عینک‌های واقعیت افزوده، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی قابل دسترسی خواهد بود. متاورس به شکلی محدود در حال حاضر در پلتفرم‌هایی مانند وی‌آر چت یا بازی‌های ویدیویی مانند زندگی دوم وجود دارد.

متاورس دنیایی موازی دنیای ماست که ساخته دست بشر است و اساسا رسیدن به رویاهای انسانی در آن آسان و ممکن است. انواع مختلفی از متاورس طی سالیان گذشته توسط بشر ایجاد شده که اکثرا در قالب بازی های رایانه ای و موبایلی با قابلیت توسعه و ایجاد فضای اختصاصی برای گیمرها همراه بوده است. افراد می توانند در این بازی ها زمین بازی، شخصیت و امکانات در اختیار خود را بر مبنای قوانین بازی تغییر داده و شخصیتی متفاوت با شخصیت واقعی خود داشته باشند. میزان استقبال افراد از این گونه بازی ها حیرت آور است و این موضوع می تواند نشانگر تمایل افراد برای تغییر شرایط زندگی خود باشد.

دنیای آینده بشر

چه فناوری هایی در متاورس به کار گرفته می شود؟

با پیشرفت تکنولوژی در زمان شکل ظاهری و امکانات این دنیاهای موازی نیز بیشتر و بیشتر شده و در هر برهه زمانی به کمک نوآوری پارادیم جدیدی بر این مفهوم سایه می اندازد. برخی از مهم‌ترین فناوری‌های استفاده در متاورس بلاک چین، واقعیت مجازی (VR)، بازسازی سه‌بعدی،  واقعیت افزوده (AR)، اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی(AI) برای هر چه ملموس شدن فضای سه‌بعدی دنیای متاورس استفاده می‌کنند.

 

آینده متاورس به کجا خواهد رسید؟

احتمال اینکه در سال های نه چندان دور تعداد زیادی از افراد تمایل به خواب هیبریدی و کوچ ذهنی از این دنیا به دنیای دیگر که ساخته بشر و خوش رنگ و لعاب تر این دنیای واقعی باشد، کم نیست. در این متاورس ها امکان رسیدن به رویاهای انسان از دنیای واقعی آسان تر و امکان پذیرتر خواهد بود.

متاورس چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *