آناتومی مراکز نوآوری

قسمت دوم

قسمت اول:کسب­ و کارها چرا و چگونه در مراکز نوآوری سرمایه­ گذاری می­کنند؟

مراکز نوآوری گروه­ هایی از افراد و غالباً اماکن فیزیکی هستند که توسط سازمان­ ها در یک تِک هاب بین­ المللی بر پا شده­ اند، با این هدف که از اکوسیستم استارت­اپ­ ها، سرمایه­ گذاران خطرپذیر، تسریع­ کنندگان، فروشندگان، و مؤسسات آکادمیک که این هاب­ ها فراهم می­ آورند به عنوان اهرم استفاده کنند. به گفته نایب‌رئیس یکی از خرده­ فروش­ های مهم صنعت مد: “مرکز نوآوری یک تیم، فضا و ذهنیت است.”

هدف اصلی یک مرکز نوآوری سرعت بخشیدن به نوآوری است که از طریق بازاندیشی در تجربه با مشتری، ارتقای عملی بازده و آزمودن مدل­ های جدید کسب­ و کار با استفاده از فن­آوری­ های دیجیتالی مانندکلان­ داده، اینترنت اشیاء، شبکه اجتماعی، فن­اوری همراه، روباتیک، واقعیت افزوده و پرینتر سه­ بعدی حاصل می­شود. همان طور که اد مک­ لافلین می­ گوید: “فکر می­کنم هدف اصلی اطمینان یافتن از این است که ما قادر هستیم تمام تغییراتی که آن بیرون در صنعت رخ می­دهد را بیازماییم، بیاموزیم، آزمایش کنیم، دست یابیم، به کار گیریم و اهرم کنیم. این کار به ما این توانایی را می­دهد که به سرعت شکست خوریم، چیزها را در شرایط مساعد رشد قرار دهیم، و در شرکت­هایی که در مراحل خیلی ابتدایی هستند سرمایه­ گذاری کنیم و با آنها کار کنیم.”

مراکز نوآوری همچنین به شرکت­ها کمک می­ کنند در جریان آخرین پیشرفت­ ها و فن­آوری­ های آینده نزدیک در بازار قرار گیرند. کارین وینینگ،  رهبر تعالی نوآوری جهانی داپونت می­ گوید: “رهبران مراکز نوآوری ما می­ دانند در بازارهای محلی چه دارد رخ می­دهد و آن جا چه امکانات بالقوه­ ای وجود دارد… آنان بر یافتن جریان­ ها و ایده­ های بیناکسب­ و کاری تمرکز دارند که ممکن است یک کسب­ و کار منفرد به آنها دست نیابد.”

اجاره دفتر کار

توسعه محصولات یا خدمات نوین یا پیش­طرح­ ها

بی. ام. و با هدف توسعه به­ روزترین محصولات و خدمات دیجیتال مرکز نوآوری ” فیوچر لَب” را در مانتین ویو راه­ اندازی کرد. محصول شاخص آن، بی. ام. و کانکتددرایو مجموعه­ ای از ویژگی­ های تفریحی ـ اطلاعاتی را مانند قابلیت اتصال MP3 و اطلاعات آب­ و هوا فراهم می­کند. یکی از آخرین پروژه­ ها، که در حال حاضر در دست اجرا است، توسعه عینک­ های واقعیت مجازی است که رانندگان را قادر می­ سازد آن طرف ماشین را ببینند و بدین ترتیب در پارک کردن در اماکن سخت به آنان کمک می­کند.

 

طراحی الگوهای جدید کسب­ و کار

رشتة فن­اوری پزشکی مدترونیک، مرکز نوآوری جدید کسب­ و کار را در سنگاپور افتتاح کرده است. این مرکز جدید، که مبتنی است بر تسهیلات مدترونیک محلی فعلی، این دستور‌ را به عهده دارد که الگوهای جدید کسب­ و کار را برای توسعه بخشیدن به بازارهای آسیایی بیازماید و بسنجد.

 

ارتباط با استارت­اپ­ ها

سی. وی. اس. هلت، گردانندة مینت کلینیکز و یکی از بزرگ­ترین داروخانه ­های زنجیره ­ای در ایالات متحد، در بوستون آزمایشگاه نوآوری دیجیتال راه اندازی کرده است که قصد دارد “منبع ایده­ های نوینی باشد که شرکت را به آینده هدایت خواهند کرد.” یکی از اهداف آزمایشگاه نوآوری دیجیتال این است که با استارت­آپ ­هایی ارتباط یابد که در حال توسعه محصولات و خدمات مربوط به سلامتی هستند و این که اطمینان دهد سی. وی. اس می­تواند آزمایشگاه مطلوبی برای یادگیری شرکت­ هایی باشد که در مراحل ابتدایی هستند.

 

شناسایی شرکای بالقوه و طرح­ ریزی ارتباطات راهبردی

هدفِ اِی. اکس. ِای لَب، پایگاه نوآوری این شرکت بیمه در سیلیکون ولی، این است که ای. اکس. ای را به شرکت­ های پیشرو در صنعت فن­آوری، که قابلیت این را دارند که به شرکای تجاری آن در بازاریابی بین­ المللی و گروه­ های توزیع­ کننده شوند، متصل کند.”قابل­ توجه­ ترین این شراکت ­ها با فیسبوک حاصل شد، با این هدف که رد پای دیجیتال، اجتماعی، و سیارش در فرانسه و دنیا بیش از پیش توسعه یابد.

 

توسعه فرهنگ نوآوری در درون سازمان

در شرکتی که نوآوری تنها به مرکز نوآوری محدود می­شود، نوآوری نمی­ تواند شکوفا گردد. طبق گفته رئیس مرکز فن­اوری یک بانک مهم، فرهنگ نوآوری مرکز نیازمند این است که به درون شرکت گسترش یابد. وی توضیح می­دهد “بایستی فرهنگ و الگوی پایدار نوآوری را درون مرکز نوآوری خلق کنید که در اختیار گروه است، و کاری کنید در کل شرکت رخنه کند.”

پرورش و سرمایه­ گذاری در استارت­اپ­ ها

برخی مراکز نوآوری، با این فرض که پیگیر به روزترین فن­آوری­ های دیجیتال‌اند، همچنین مسئول این هستند که استارت­آپ­ های موجود را که شرکت مادر می­تواند بر آنها سرمایه­ گذاری کند شناسایی کنند. برای مثال، طی ۳ سال گذشته والمارت لَبز  که مسئول ساخت و آزمایش فن­آوری برای شاخه­ های آنلاین و سیار والمارت است ۱۴ استارت­آپ را جذب کرده است. با این حال این بین مراکز نوآوری نسبتاً نادر است.

 

شناخت مشتری دیجیتال

یکی از چالش­ های کلیدی پیش روی سازمان­ ها درک کردن خریدار دیجیتال است. اختراع قابلیت اتصال فراگیر، گوشی­ های هوشمند و شبکه اجتماعی به طرز چشمگیری بر رفتار مشتریان تأثیر می­گذارد. آن طور که یکی از رهبران یک خرده­ فروش مهم می­گوید: “مأموریت این است به مشتریان مان گوش دهیم که نیازهایشان چیست.”

 

ارزیابی و آزمایش فن­آوری­ های جدید

یکی از چالش­ های سازمان­ های بزرگ زمان زیادی است که طول می­کشد تا فروشندگان خرد به تصمیم­ گیرندگان ارتباط برقرار کنند، به ویژه زمانی که پای فن­اوری جدید در میان است. این جاست که مرکز نوآوری، با ساختار سبک خود، می­تواند در نقش پل ظاهر شود. مراکز نوآوری به طور مرتب در کنار استارت­اپ­ های مختلف با فن­آوری­ های جدید در ارتباطند، آنها را ارزیابی می­کنند، و می­ آزمایند. آزمایشگاه نوآوری سفورا بر اساس الگوی فروشگاه هایشان شکل گرفته است و آزمایشگاه­ ها به غیر از دیگر فن­آوری­ ها دائماً بیکن‌ها ، اپلیکیشن­ های واقعیت افزوده را به منظور کاربرد درون شبکه بزرگ­تر فروشگاه می­ آزمایند.

به بخش شناخته­ شده­ ای از گروه­ های نوآوری بدل شوید

سازمان­ ها باید به این درک برسند که به تنهایی از پس حل تمام مشکلات بر نمی ­آیند. لازم است آنها بنیادی برای یک اکوسیستم نوآوری باشند و به عنوان بخشی از گروه­ های نوآوری شناخته شوند. مراکز نوآوری می­تواند به تحقق این هدف کمک کند. این مأموریت در سخنان رئیس نوآوری یک رشتة اقتصادی تأیید می­شود: “هدف مشخص مرکز نوآوری این است که میزبان بیش از یک میلیون فرد بیرونی در رخدادهای متفاوت باشد. کل اعضای تیم برنامه­ ای را سخن­رانان بیرونی را که درباره کلان­ داده، شبکه اجتماعی و وام­ دهی نظیر به نظیر صحبت می­کنند اداره می­کند. نکته این است که اگر به نوعی کانون ایده­ ها و نوآوری در این فضا شوید، از آن سود خواهید کرد.”

 

 

الزامات یک مرکز نوآوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *