
آناتومی مراکز نوآوری
قسمت دوم
قسمت اول:کسب و کارها چرا و چگونه در مراکز نوآوری سرمایه گذاری میکنند؟
مراکز نوآوری گروه هایی از افراد و غالباً اماکن فیزیکی هستند که توسط سازمان ها در یک تِک هاب بین المللی بر پا شده اند، با این هدف که از اکوسیستم استارتاپ ها، سرمایه گذاران خطرپذیر، تسریع کنندگان، فروشندگان، و مؤسسات آکادمیک که این هاب ها فراهم می آورند به عنوان اهرم استفاده کنند. به گفته نایبرئیس یکی از خرده فروش های مهم صنعت مد: “مرکز نوآوری یک تیم، فضا و ذهنیت است.”
هدف اصلی یک مرکز نوآوری سرعت بخشیدن به نوآوری است که از طریق بازاندیشی در تجربه با مشتری، ارتقای عملی بازده و آزمودن مدل های جدید کسب و کار با استفاده از فنآوری های دیجیتالی مانندکلان داده، اینترنت اشیاء، شبکه اجتماعی، فناوری همراه، روباتیک، واقعیت افزوده و پرینتر سه بعدی حاصل میشود. همان طور که اد مک لافلین می گوید: “فکر میکنم هدف اصلی اطمینان یافتن از این است که ما قادر هستیم تمام تغییراتی که آن بیرون در صنعت رخ میدهد را بیازماییم، بیاموزیم، آزمایش کنیم، دست یابیم، به کار گیریم و اهرم کنیم. این کار به ما این توانایی را میدهد که به سرعت شکست خوریم، چیزها را در شرایط مساعد رشد قرار دهیم، و در شرکتهایی که در مراحل خیلی ابتدایی هستند سرمایه گذاری کنیم و با آنها کار کنیم.”
مراکز نوآوری همچنین به شرکتها کمک می کنند در جریان آخرین پیشرفت ها و فنآوری های آینده نزدیک در بازار قرار گیرند. کارین وینینگ، رهبر تعالی نوآوری جهانی داپونت می گوید: “رهبران مراکز نوآوری ما می دانند در بازارهای محلی چه دارد رخ میدهد و آن جا چه امکانات بالقوه ای وجود دارد… آنان بر یافتن جریان ها و ایده های بیناکسب و کاری تمرکز دارند که ممکن است یک کسب و کار منفرد به آنها دست نیابد.”
توسعه محصولات یا خدمات نوین یا پیشطرح ها
بی. ام. و با هدف توسعه به روزترین محصولات و خدمات دیجیتال مرکز نوآوری ” فیوچر لَب” را در مانتین ویو راه اندازی کرد. محصول شاخص آن، بی. ام. و کانکتددرایو مجموعه ای از ویژگی های تفریحی ـ اطلاعاتی را مانند قابلیت اتصال MP3 و اطلاعات آب و هوا فراهم میکند. یکی از آخرین پروژه ها، که در حال حاضر در دست اجرا است، توسعه عینک های واقعیت مجازی است که رانندگان را قادر می سازد آن طرف ماشین را ببینند و بدین ترتیب در پارک کردن در اماکن سخت به آنان کمک میکند.
طراحی الگوهای جدید کسب و کار
رشتة فناوری پزشکی مدترونیک، مرکز نوآوری جدید کسب و کار را در سنگاپور افتتاح کرده است. این مرکز جدید، که مبتنی است بر تسهیلات مدترونیک محلی فعلی، این دستور را به عهده دارد که الگوهای جدید کسب و کار را برای توسعه بخشیدن به بازارهای آسیایی بیازماید و بسنجد.
ارتباط با استارتاپ ها
سی. وی. اس. هلت، گردانندة مینت کلینیکز و یکی از بزرگترین داروخانه های زنجیره ای در ایالات متحد، در بوستون آزمایشگاه نوآوری دیجیتال راه اندازی کرده است که قصد دارد “منبع ایده های نوینی باشد که شرکت را به آینده هدایت خواهند کرد.” یکی از اهداف آزمایشگاه نوآوری دیجیتال این است که با استارتآپ هایی ارتباط یابد که در حال توسعه محصولات و خدمات مربوط به سلامتی هستند و این که اطمینان دهد سی. وی. اس میتواند آزمایشگاه مطلوبی برای یادگیری شرکت هایی باشد که در مراحل ابتدایی هستند.
شناسایی شرکای بالقوه و طرح ریزی ارتباطات راهبردی
هدفِ اِی. اکس. ِای لَب، پایگاه نوآوری این شرکت بیمه در سیلیکون ولی، این است که ای. اکس. ای را به شرکت های پیشرو در صنعت فنآوری، که قابلیت این را دارند که به شرکای تجاری آن در بازاریابی بین المللی و گروه های توزیع کننده شوند، متصل کند.”قابل توجه ترین این شراکت ها با فیسبوک حاصل شد، با این هدف که رد پای دیجیتال، اجتماعی، و سیارش در فرانسه و دنیا بیش از پیش توسعه یابد.
توسعه فرهنگ نوآوری در درون سازمان
در شرکتی که نوآوری تنها به مرکز نوآوری محدود میشود، نوآوری نمی تواند شکوفا گردد. طبق گفته رئیس مرکز فناوری یک بانک مهم، فرهنگ نوآوری مرکز نیازمند این است که به درون شرکت گسترش یابد. وی توضیح میدهد “بایستی فرهنگ و الگوی پایدار نوآوری را درون مرکز نوآوری خلق کنید که در اختیار گروه است، و کاری کنید در کل شرکت رخنه کند.”
پرورش و سرمایه گذاری در استارتاپ ها
برخی مراکز نوآوری، با این فرض که پیگیر به روزترین فنآوری های دیجیتالاند، همچنین مسئول این هستند که استارتآپ های موجود را که شرکت مادر میتواند بر آنها سرمایه گذاری کند شناسایی کنند. برای مثال، طی ۳ سال گذشته والمارت لَبز که مسئول ساخت و آزمایش فنآوری برای شاخه های آنلاین و سیار والمارت است ۱۴ استارتآپ را جذب کرده است. با این حال این بین مراکز نوآوری نسبتاً نادر است.
شناخت مشتری دیجیتال
یکی از چالش های کلیدی پیش روی سازمان ها درک کردن خریدار دیجیتال است. اختراع قابلیت اتصال فراگیر، گوشی های هوشمند و شبکه اجتماعی به طرز چشمگیری بر رفتار مشتریان تأثیر میگذارد. آن طور که یکی از رهبران یک خرده فروش مهم میگوید: “مأموریت این است به مشتریان مان گوش دهیم که نیازهایشان چیست.”
ارزیابی و آزمایش فنآوری های جدید
یکی از چالش های سازمان های بزرگ زمان زیادی است که طول میکشد تا فروشندگان خرد به تصمیم گیرندگان ارتباط برقرار کنند، به ویژه زمانی که پای فناوری جدید در میان است. این جاست که مرکز نوآوری، با ساختار سبک خود، میتواند در نقش پل ظاهر شود. مراکز نوآوری به طور مرتب در کنار استارتاپ های مختلف با فنآوری های جدید در ارتباطند، آنها را ارزیابی میکنند، و می آزمایند. آزمایشگاه نوآوری سفورا بر اساس الگوی فروشگاه هایشان شکل گرفته است و آزمایشگاه ها به غیر از دیگر فنآوری ها دائماً بیکنها ، اپلیکیشن های واقعیت افزوده را به منظور کاربرد درون شبکه بزرگتر فروشگاه می آزمایند.
به بخش شناخته شده ای از گروه های نوآوری بدل شوید
سازمان ها باید به این درک برسند که به تنهایی از پس حل تمام مشکلات بر نمی آیند. لازم است آنها بنیادی برای یک اکوسیستم نوآوری باشند و به عنوان بخشی از گروه های نوآوری شناخته شوند. مراکز نوآوری میتواند به تحقق این هدف کمک کند. این مأموریت در سخنان رئیس نوآوری یک رشتة اقتصادی تأیید میشود: “هدف مشخص مرکز نوآوری این است که میزبان بیش از یک میلیون فرد بیرونی در رخدادهای متفاوت باشد. کل اعضای تیم برنامه ای را سخنرانان بیرونی را که درباره کلان داده، شبکه اجتماعی و وام دهی نظیر به نظیر صحبت میکنند اداره میکند. نکته این است که اگر به نوعی کانون ایده ها و نوآوری در این فضا شوید، از آن سود خواهید کرد.”