کسب و کارها چرا و چگونه در مراکز نوآوری سرمایه گذاری میکنند؟
قسمت اول
چرا شرکت ها باید مراکز نوآوری راه اندازی کنند؟
ما در دوره داروینیسم دیجیتال زندگی میکنیم. با تکامل فناوری و جامعه، تکامل الگوهای کسب وکار سازمان ها نیز حیاتی شده است. شرکت هایی که بر تمهیدات تحولآفرین سرمایه گذاری نمی کنند به زودی خواهند آموخت که فرآیند تکامل برایشان صبر نمی کند. از سال ۲۰۰۰ پنجاه و دو درصد از شرکتهای لیست فورچون ۵۰۰ ادغام ، خریداری یا ورشکست شده است. تهدید کله پا شدن بخش های تثبیتشده توسط استارتاپ ها بیش از گذشته جدی است. در حال حاضر وال استریت جورنال استارتاپ های بین المللی را رصد میکند که بیش از ۱ بیلیون دلار آمریکا ارزش دارند، در حالی که بیش از ۱۰ تای آنها بیش از ۱۰ بیلیون دلار آمریکا می ارزند. این شرکت های پرثروت، در بیشتر موارد، بازارهای جدیدی را خلق نمی کنند، بلکه با ترکیب کردن فناوری های بهتر و تجربه مشتری گسترده به سرعت قسمت های سنتی بازار را در خود می بلعند.
طی ده سال گذشته، دیده شده که میلیون ها نمونه شرکت های تثبیتشده با مشکل مواجه شده اند. نوکیا، بلکبری، و کداکتنها نمونه های اندکی از شرکت های متعددی هستند که در هم ریختند، از بین رفتند، و یا به سایه ای از خود قبلی شان بدل شدند، در حالی که در گذشته آن صنایع را تحت سلطه خود داشتند. شرکت ها چگونه میتوانند از این سرنوشت پرهیز کنند؟ پاسخ این است: نوآوری.
نوآوری هیچ گاه این قدر مهم نبوده است… یا این قدر مشکل
در اقتصاد به شدت رقابتی امروز نوآوری بیش از هر زمانی حیاتی است. تحقیق تازه ای درباره شرکت های سهامی نشان داد ۶۵٪ از هیئت های اجرایی با فشار روزافزونی برای روی آوردن به نوآوری مواجه هستند.
با این حال، چالش نوآوری همچنان خیلی از افراد را شکست می دهد. در ۲۰۱۴، حدود ۱.۶ تریلیون دلار آمریکا در سر تا سر جهان صرف تحقیق و توسعه شد. بر خلاف این سرمایه گذاری چشمگیر نتایج باز هم ناکافی هستند. به طور مثال تحقیقات در مورد کالاهای مصرفی نشان میدهد ۸۵٪ محصولات شکست میخورند. که با در نظر گرفتن جدیت فضای رقابتی امروز این مسأله ای است پراهمیت. طی سالهای اخیر، استارتاپ های فنی ساختار بسیاری صنایع ثبیت شده را تهدید به نابودی میکند:
بازارها به شکلی فزآینده دیجیتال می شوند و دستگاه های همراه به جز جدایی ناپذیر زندگی انسان بدل می گردند.
مصرف کنندگان و کارمندان دیجیتال بازی را عوض می کنند. رفتارها، انتظارات، و ارزش های آنان دیگر با فرآیندها، سیستم ها، و فناوری های آزمودهشده و حقیقی هم راستا نیستند.
پیشی گرفتن در این دوران نیازمند نوآوری، محافظت در مقابل خطرات خارجی، خلق امتیازهای جدید به منظور رقابت است. اما به نظر میرسد بسیاری از تیم های تحقیق و توسعه شرکت های بزرگ و سنتی برای پاسخگویی به این اهداف تجهیز نشدهاند. الگوهای موروثی سازمان، فرهنگ های ریسک گریز و رویکرد غیرمنعطف می تواند این تیم ها را محدود کند. تحقیقی جدید نشان می دهد تنها ۵٪ از اعضای تیم تحقیق و توسعه از انگیزه بالایی برای نوآوری بهره مند هستند. با در نظر گرفتن ضروریت نوآوری چنین گرایشی می تواند نگران کننده باشد.
به مرکز نوآوری خوش آمدید
ضعف رویکردهای سنتی نوآوری تعدادی از شرکت های بلندپرواز را بر آن داشته است مسیرهای متفاوتی را بررسی کنند و در پی منابع الهام جدید بگردند. این سازمان ها یا دست به ابتکار عمل نوآورانه زده اند و یا در تِک هابهای مهم مراکز نوآوری راه اندازی کرده اند، در حالی که مسئولیت واضح آنها سرعت بخشیدن به نوآوری های دیجیتال است. این مراکز نوآوری، متشکل از تیم هایی از افراد و محل های فیزیکی، در یک تِک هاب بین المللی تأسیس شده اند. هدف این است که از اکوسیستم استارتاپ ها، سرمایه گذاران خطر پذیر، تسریع کنندگان، فروشندگان، و مؤسسات آکادمیک، که هاب ها آنها را فراهم میکنند، به عنوان اهرم استفاده شود (مقاله آناتومی مراکز نوآوری).
به شکلی روزافزون سازمان ها خواهان درک الگوی به سرعت در حال تغییر مصرف هستند. حضور دائمی گوشی های هوشمند و قابلیت اتصال عامل این رفتارهای جدید است. چرخه های خریدی که طی سالیان متمادی مصرف کنندگان بدون تغییر آنها را دنبال می کردند دیگر دارد به طور کامل بازآرایی می شود. این تمرکز بر نوآوری که از مصرف کننده منتج میشود در گفته مارک برودره، مدیر بخش بین المللی نوآوری بازاریابی دیجیتال نستله منعکس می شود: “ما واقعاً نیاز داشتیم از این که فنآوری چگونه در حال تغییر الگوی بود درک بهتری داشته باشیم، تا برند ما بتواند به جای آن که مشکلات را جبران کند از آنها جلو بزند.”
دِبی برکین، از سیتی ونچرز، میگوید مأموریت مراکز نوآوری آنها این است که “با آزمودن الگوها و فناوری های جدید کاری که موقعیت ما را در بازار ارتقا می دهد پیشتاز راه حل های تحولآفرین جدید باشند… ما در پی آن هستیم که بر کسب وکار کلی تأثیر مهمی بگذاریم و نه این که صرفاً تغییرات فزاینده ایجاد کنیم.” یک گروه خدماتی پیشرو تیمی دارد که مسئولیت مشخصش درهم ریختن کسب وکار خودشان است. مدیر اجرایی میگوید: “ما گروهی داریم که مجموعه ای است از استارتآپ ها که از مرکز بودجه میگیرند و تنها هدفش این است که کارآفرینانی را که کسب و کاری تأسیس خواهند کرد که کسب وکار خودمان را مختل میکند استخدام کند.”
طی سال گذشته با رهبران مراکز نوآوری مصاحبه کردیم و نیز تحقیقات گسترده شبکه محوری درباره ۲۰۰ شرکت بزرگ در دنیا بر اساس درآمدشان انجام دادیم. این تحقیق چند مسأله کلیدی را روشن کرد:
چه نوع شرکت هایی دارند بر مراکز نوآوری سرمایه گذاری میکنند؟
- کدام مناطق برای راه اندازی این مراکز ارجحیت دارد؟
- مأموریت ها و اهدافشان چیست؟
- چه الگوهای عملیاتی استفاده میشود؟
- چالش ها و عوامل مهم موفقیت کدام است؟
- بازده و نتایج چگونه سنجیده میشود؟
قسمت دوم این مقاله را بخوانید: الزامات یک مرکز نوآوری