کارآفرینی سالیان درازی است که در جوامع وجود داشته است اما اخیراً شاهد برنامه­ های پژوهشی و آموزش های رسمی بسیاری در این حوزه هستیم. اما دلیل این همه توجه به موضوع کارآفرینی چیست؟ قطعا عوامل متعددی در این زمینه وجود دارد که در ادامه برخی از انها را مرور خواهیم کرد.

 

توسعه اقتصادی سریع شرکت های کوچک و متوسط

عامل کلیدی اول این است که بخش زیادی از توسعه، رشد و پیشرفت های سریع در مشاغل امروزی از کسب­ وکارها با ابعاد کوچک تا متوسط سرچشمه می­گیرد و کسب وکارهای بزرگ برای رقابت در اقتصاد جهانی معمولا به اشکال سازمانی کلاسیک روی می­ آورند. این اشکال طیفی از باز آرایی لایه­ های گوناگون مدیریتی تا برون­سپاری راهبردی و همچنین سرمایه­ گذاری­ های مشترک را در بر می­گیرد.

جاه طلبی و ریسک پذیری بالای شرکت های کوچک برای ارائه محصول جدید

دومین عامل مهم این مفهوم است که وارد کردن یک ایده به بازار نیاز به سطحی از رقابت­ جویی است که غالب شرکت­ های بزرگ­تر فاقد آن هستند. این بدان معنی نیست که این سطح از ریسک پذیری در شرکت های بزرگ وجود ندارد اما نوسانات سیاست­ های داخلی و راضی نگه داشتن سهامداران مختلف دو عاملی است که برای یک کارآفرین ناخوشایند به نظر می آید. به همین خاطر است که کارآفرینان بسیاری داریم که کار خود را از شرکت­ های بزرگ آغاز کرده­ اند ولی مصر بودند که هرگاه تجارت خودشان را راه ­اندازی کنند کارها را به شکل متفاوتی انجام خواهند داد و در عمل نیز به همین شکل عمل کرده اند. اساسا یک کارآفرین یه دنبال آزادی عمل است.

شاخصه های فردی و سلطه جویی یک کارآفرین

سومین عامل مهم این است که کارآفرین نیاز دارد کل فرآیند را که از ایده شروع می­ شود در دست داشته باشد و به آن مسلط باشد. عنصر خلاقیت در طراحی ماهرانه پلان کسب­ وکار، پیش بینی درست فرصت ­های خرید و فروش و افزایش سرمایه است. در مواقع بسیاری این مراحل مأیوس­ کننده­ اند اما این هیجان کنار گذاشتن ”آيا” و پرداختن به ”چرایی” است که کارآفرین را به خود جذب می­کند. حصول نتیجه از راه و رسم یک کارآفرین گاها از کسب درآمد برای وی اهمیت بالاتری می گیرد، همین خصلت یک کارآفرین می تواند وی را تا مرز نابودی پیش ببرد و دقیقا همین خصلت می تواند میلیاردها ثروت برای وی به همراه داشته باشد.

خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی متضمن آینده بشریت

خلاصه این که کارآفرینی و مدیریت سازمان­ی به شکلی تنگاتنگ در هم پیچیده­ اند. یکی از چالش­ هایی که بر سر راه پیشرفت وجود دارد رقابت در عرصه بین­ المللی است، جایی که محصولات و خدمات نواحی و کشورهای مختلف یک جا جمع می­ شوند. این نیازمند تمرکز بر پویایی گروهی، مسائل چندفرهنگی، و شروط سیاسی یا قانونی است. فرصت­ ها بی­ نهایت­ا ند با این حال برای موفقیت در دنیای امروز فردی لازم است که به راحتی بتواند در این محیط در هم و پیچیده کار کند.

نوآوری خلاقیت و کارآفرینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *